Magazine Logo

Thema I: Opvoedingsondersteuning - wat doen we ouders aan? - Inleiding op het thema

Mariëtte Hoogsteder

Ouderschapskennis

Voor een buitenstaander is het waarschijnlijk nauwelijks te begrijpen, maar in de tiende jaargang van dit tijdschrift hebben wij voor het eerst aandacht voor het thema opvoedingsondersteuning. De afgelopen jaren is het onderwerp vaak besproken in de redactie, maar we wilden aan dit thema onze vingers nog niet branden. Opvoedingsondersteuning ging naar ons oordeel alleen over opvoeding: tips en adviezen; er ontbrak een visie op ouders en ouderbegeleiding. Over opvoeden kunnen hulpverleners genoeg lezen in andere tijdschriften. Het was niet ‘ons ding’ en er klonk irritatie bij menig redactielid als we spraken over opvoedingsondersteuning. Waar kwam die weerstand vandaan? Vast en zeker gedeeltelijk van de impliciete boodschappen die opvoedingsondersteuning brengt: ‘gedraagt je kind zich ongewenst? Doe dan eenvoudig zus en zo.’ Je bent als ouder niet consequent genoeg geweest, hebt het verkeerde gedrag beloond of het goede gedrag niet genoeg gestimuleerd. Te vaak wordt expliciet of impliciet met een beschuldigend vingertje gewezen naar ouders die opvoeding moeilijk vinden, alle ouders dus. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website