Magazine Logo

Solidariteit met en tussen ouders

Pieter Remmerswaal

Ouderschapskennis

In de discussie rond het thema Solidaire gemeenschap wordt gekeken naar 'het dorp', de context van ouders en gezin. De kleinste gemeenschap is die van het gezin zelf: de relaties tussen ouders en kinderen. Hoe staat het met de solidariteit tussen ouders? En wanneer je je richt op hun onderlinge solidariteit, hoe solidair toon je je als hulpverlener daadwerkelijk zelf aan ouders? Veel ouderbegeleiders en opvoedondersteuners spreken vaak met één ouder tegelijkertijd. Hoe stel je je op ten aanzien van de niet aanwezige ouder en hoe bevorder je de onderlinge solidariteit? Immers, ook wanneer ouders niet samen opvoeden blijven zij een ouderpaar. Solidariteit tussen ouders bevorderen doe je als ouderbegeleider juist omdat dat primair is in het belang van ouders zelf, namelijk voor hun groei als ouder. De redactiediscussie rond de bufferdynamiek Taakverdeling (Miley, 2011) toonde de verschillende optieken en belevingen van vaders en moeders aan. Door vanuit de ouderbegeleidende positie met ouders eerst over hun onderlinge solidariteit te spreken overbrug je verschillen en geef je hun verschillende bufferdynamieken (Van der Pas, 2005) forse impulsen. Door vervolgens met hen samen te praten over de eigen en elkaars basisvaardigheden als opvoeder en vooral over de verschillen die er altijd mogen zijn, stimuleer je hun onderlinge solidariteit als ouderpaar en daarmee hun ouderschapsgroei. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website